DE automobile superlatieven
1e deel « de auto van de baas”
De Bugatti Royale is meer dan alleen een auto. Naast een legende is het ook een waar monument van de automobilegechiedenis. Ontworpen aan het einde van de jaren 20 van de vorige eeuw, was alles aan deze auto buiten proporties. 3 keer zo duur als een Rolls Royce uit die tijd, met een wielbasis van liefst 4,76m, wielen van
En Août 1964 Solido reproduisit cette auto exceptionnelle. A voiture exceptionnelle, miniature exceptionnelle. La miniature est constituée de 28 pièces, le capot moteur est amovible et laisse voir pour la première fois une reproduction du moteur. Les portes avant sont ouvrantes et le modèle est doté d’une suspension. Tout comme l’originale les ailes avant supportent de petites lanternes et un adhésif avec le numéro 3294-J4 figure sur plaque d’immatriculation. Ce numéro correspond exactement à l’immatriculation réelle de la voiture d’Ettore Bugatti.
Solido maakte in 1964 een model van deze bijzondere auto. Een bijzondere auto en een bijzondere model. Het model van Solido bestont toen uit 28 onderdelen, de motorkap kon open en liet voor de eerste keer een complete reproductie van de motor zien. De voorportieren konden ook open ent de auto had een vering. Net als de echte auto waren lampjes op de spatborden aan de voorkant en een sticker gaf met het nummer “3294-j4”het kenteken van de auto van Ettore Bugatti aan.
Door de stijging van de productiekosten verloor deze miniatuur in de loop van de jaren veel details. Al gauw verdwijnen de extra lampjes op de spatborden. De metalen wieltjes moesten het veld ruimen voor kunststof exemplaren en de deurtjes gingen definitief dicht. In 2000 is de mal zo versleten dat Solido het moet vernieuwen. Het nieuw model heeft weer deurtjes die open kunnen, maar geen vering meer. Het dak en de achterkant zijn eindelijk conform de werkelijke auto en het interieur is voortaan blauw in plaats van rood. En 1991, Matchbox reproduisit aussi cette royale dans sa série « Models Of Yesteryears ». Chez ce fabriquant la taille de la boite définit l’échelle du modèle. Aussi la miniature de Matchbox est elle desservie par une échelle bâtarde (1/46ème). Pourtant avec sa livrée noire et bleu, conforme à la voiture actuellement exposée au musée Schlumpf de Mulhouse, c’et une miniature agréable à regarder où les principaux détails sont bien présents. La gravure de la carrosserie est fine, mais l’intérieur pêche par son coté « jouet », le volant est placé beaucoup trop haut le tableau de bord passerait mieux sur une Ferrari ! Dommage car à l’époque il s’agissait déjà d’un modèle destiné aux collectionneurs
Machtbox heeft in 1991 ook deze auto gemaakt. Zoals altijd bij deze fabrikant is het de mate van de doos die de grootte van het model bepaalt. Zo komt de schaal van de auto op een bizarre 1/46!. De auto geeft de auto weer zoals die nu staat in het Schlumpfmuseum in Mulhouse. Het is een leuk model die de belangrijkste details van echte auto laat zien. Toch doet het interieur een beetje speelgoedachtig aan. Het stuur is veel te hoog geplaatst en het dashboard hoort meer bij een Ferrari! Het is jammer, want toen was het al een model dat voor de verzamelaar bestemd was.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire